Bij het verkopen van een bedrijf wordt door diverse instanties, zoals de Kamer van Koophandel, aanbevolen om tijdig te starten met de verkoop van de onderneming. Er worden vaak termijnen genoemd van 7 jaar. Moet dan iedere ondernemer alle tijd nemen om te verkopen?
Soms kan dat niet eens. Bij ziekte, overlijden, economische tegenspoed, scheiding, of een aandeelhoudersgeschil moet zo snel mogelijk worden gehandeld.
Twee extremen In mijn praktijk heb ik binnen eenzelfde familie twee extremen mee gemaakt. De vader kon, vanwege zijn leeftijd de druk niet meer aan. Hij werd overspannen en de onderneming moest tegen ieder aannemelijk bod worden verkocht. De onderneming had al meer dan dertig jaar winst gemaakt en bezat een aansprekend klantenbestand.
De urgentie was zo groot dat de vader, de onderneming voor € 1,00 aan een bekende heeft verkocht. Na de transactie was hij zo blij als een kind omdat hij van de onderneming verlost was. Zijn doel, een snelle verkoop, was bereikt.
Indien deze man een paar jaar geleden al het proces in gang had gezet en niet tot het laatste moment had gewacht, had hij nog een goed pensioen kunnen overhouden. De onderneming bezat namelijk nog een behoorlijke waarde.
Maximaal fiscaal voordeel De zoon heeft een heel ander bedrijf. Hij weet dat hij op termijn iets anders wil. Hij volgt de ontwikkelingen binnen zijn branche en denkt dat over drie jaar het ideale moment is om te verkopen. Dat geeft hem voldoende tijd om nú al te gaan werken aan de optimalisatie van de waarde.
Hij weet ook al wat voor koper hij gaat zoeken, dus kan hij zijn onderneming daarop inrichten. De zoon heeft zijn onderneming laten onderzoeken op zijn waarde en heeft inzicht gekregen in verbetermogelijkheden waar hij de komende tijd op gaat sturen.
Daarnaast gaat hij ook de juridische structuur opnieuw inrichten zodat hij over drie jaar (de voortzettingeis van de fiscus) maximale fiscaal voordeel heeft. Omdat verkoop wordt gezien als strategie zal deze zoon over drie jaar goed kunnen 'cashen'.
Dom of slim? Is vader nu zo dom en zoon zo slim? Puur vanuit bedrijfs-economisch perpectief gezien waarschijnlijk wel. Maar een zo hoog mogelijke winst is niet altijd het doel. Vanuit de beweegredenen van vader heeft hij goed gehandeld. Indien hij langer was doorgegaan had hij, vanwege alle stress, wellicht korter geleefd. Hij heeft altijd een goed inkomen gehad en soms dividend kunnen uitkeren, zonder zich druk te maken over waardecreatie.
Voor de zoon is het anders. Die is nog jong en heeft een jong gezin. Hij heeft straks geld nodig om andere activiteiten te gaan ontwikkelen. Voor hem is het van groot belang zoveel mogelijk te verdienen aan de verkoop van de onderneming. Hij zal zijn doelstelling (cashen) bereiken door te investeren in het verkoopklaar maken zijn bedrijf.
Wat wilt u? Heeft u de tijd en de energie om nog drie tot zes jaar te werken aan een optimale verkoopwinst, dan zal de investering in het verkoopklaar maken van de onderneming ruimschoots worden terug verdiend. Mocht u snel van de onderneming 'verlost' willen worden, zult u genoegen moeten nemen met minder, maar u heeft dan ook een andere doelstelling.
Voor ondernemers die nog niet met verkoop bezig zijn, geld het adagium dat een ideale onderneming altijd verkoopklaar is. Dus toch wellicht een onderwerp om verder te onderzoeken.
Meer columns lezen?
Martijn Croon is mede-oprichter en partner bij het advieskantoor Croon & Magendans. Croon begeleidt ondernemers bij de verkoop of aankoop van ondernemingen. Daarnaast is hij onafhankelijk waardeerder van ondernemingen, actief lid van brancheorganisatie BOBB en geeft hij lezingen op het gebied van fusies en overnames. En last but not least: Martijn Croon is ook werkzaam als adviseur bij de Ondernemingsbeurs en de Zaak.
Croon & Magendans is gespecialiseerd in overnames, financieringen en herstructureringen. De dienstverlening kenmerkt zich door Kwaliteit, Integriteit en Pragmatisme. Croon & Magendans maakt kwalitatief hoogstaande dienstverlening bereikbaar voor het mkb. |
|