Wat is het belangrijkst als u een een bedrijf kopen? Een goede voorbereiding. Martijn Croon legt u uit waarom.
Een telefoongesprek Vaak word ik gebeld door personen die, na lang wikken en wegen, hadden besloten om eindelijk de sprong in het diepe te maken. Zo’n telefoongesprek heeft vaak de volgende strekking:
"Ik word ondernemer!", vertelt de beller vol trots. "Het is altijd al mijn droom geweest. Daarom ga ik een bedrijf kopen." Ok, u wilt ondernemer worden, waarom dan? "Dan kan ik doen wat ik zelf wil, wanneer ik dat wil, hoef ik geen verantwoordelijkheid af te leggen." En waarom dan een bedrijf overnemen? "Ik heb al jaren managementervaring, ik kan goed mensen aansturen en met een overname kan ik een vliegende start maken." En, wat voor onderneming zoekt u dan? "Nou, iets in de groothandel maar IT of evenementorganisatie vind ik ook wel interessant." En verder? "Tussen de vijf en de 100 medewerkers, ergens in de omgeving van Utrecht, en het mag verlies maken. Ik heb namelijk veel ervaring met turn-around management." En? hoe gaat u dat betalen? "Ik heb een ontslagvergoeding mee gekregen van € 30.000 en er zit nog wat overwaarde in mijn huis. De rest kan ik toch gewoon bij de bank lenen?"
Ik kan u nu al voorspellen hoe dit gaat aflopen.
In mijn praktijk heb ik al minstens vier bedrijven die aan dit profiel voldoen. Een logisch gevolg is dat tien keer zoveel bedrijven te koop staan. Dat betekent 40 keer een geheimhouding, 40 keer informatie analyseren 40 gesprekken en 39 keer te horen te krijgen dat de verkoper niet aan hem wil verkopen. De laatste target die over is gebleven kan niet worden gefinancierd. Twee jaar later komt deze beller er dan achter dat er geen overname heeft plaatsgevonden en al het geld is opgegaan aan de inspannende zoektocht.
Goede voorbereiding is essentieel De essentie van het voorbeeld is het volgende: u moet extreem goed voorbereid aan het koopproject beginnen!
Ten eerste, ondernemerschap is niet romantisch. Het is verdomd hard werken en u moet aan iedereen verantwoordelijkheid afdragen: de bank, de klanten, de medewerkers en het thuisfront. Een goede manager is echt niet automatisch een goede ondernemer.
Ten tweede moet u vooraf precies weten wat u wilt en wat u komt brengen. De verkoper is vaak argwanend jegens MBI kandidaten. Zorg daarom dat het zoekprofiel gedetailleerd is en staat als een huis. Wanneer u gericht zoekt is de kans van slagen en stuk groter. De omschrijving een groothandel is echt niet voldoende. Een groothandel waarin, welke markt, wat voor toeleveranciers, wat voor toegevoegde waarde, wat voor klanten, vestigingsplaats, type management en cultuur, personeelsopbouw, financiële situatie, enz. enz. moet allemaal vooraf bedacht zijn. Een goede adviseur kan u daarbij helpen. Daarnaast zijn MBI kandidaten het meest succesvol wanneer ze dicht bij zich zelf blijven. Daarmee bedoel ik dat zij gaan zoeken in een branche waar ze ervaring en netwerken hebben. De verkoper let daar ook op.
Ten derde, zoek vooraf uit wat uw financieringsmogelijkheden zijn. De tijd dat u met een goed verhaal en geen geld een overname gefinancierd kon krijgen is voorbij. U zult 30% tot 40% van de koopsom zelf moeten inbrengen. Een goede verkoper zal in het eerste gesprek ook vragen hoe u denkt te gaan financieren. Soms kan het handig zijn om naast de bank, ook alvast relaties te leggen met informal investors of participatiemaatschappijen.
Ten slotte, zorg voor een goed en deskundig team. Een overname is een complex project. Een overnameadviseur kan u helpen bij het zoekprofiel, hij heeft de netwerken en contacten om de goede overnamekandidaat te vinden en weet hoe hij moet waarderen, onderhandelen, en hoe hij overeenkomsten moet opstellen. Dat levert u veel geld op. Maar niet alleen de overname adviseur is onderdeel van het team. U heeft ook een jurist, een accountant / fiscalist en, jazeker, ook de bank nodig.
Afzien van bedrijf kopen? Moet u dan maar afzien van het kopen van een onderneming? Nee, wanneer u ervan overtuigd bent dat u een succesvol ondernemer bent, en precies weet wat en hoe u het wilt, dan heeft een overname zeker veel voordelen. Een overname is beter financierbaar dan wanneer u met een businessplan bij de bank komt voor een starterkrediet. Daarnaast koop u een voorsprong van jaren, kan een overname goedkoper zijn dan zelf een onderneming op te zetten en tenslotte, wanneer goed gestructureerd, is de kans op succes bij een overname groter dan de start van een nieuw bedrijf.
Twee jaar geleden kwam een man bij een overname adviseur. Samen met die adviseur had hij een waanzinnig goede deal voor elkaar gekregen. Ook de financiering was geregeld. Hij was alleen vergeten om zijn vrouw te vertellen over zijn voornemen tot het doen van een overname... Meer columns lezen?
Martijn Croon is mede-oprichter en partner bij het advieskantoor Croon & Magendans. Croon begeleidt ondernemers bij de verkoop of aankoop van ondernemingen. Daarnaast is hij onafhankelijk waardeerder van ondernemingen, actief lid van brancheorganisatie BOBB en geeft hij lezingen op het gebied van fusies en overnames. En last but not least: Martijn Croon is ook werkzaam als adviseur bij de Ondernemingsbeurs en de Zaak.
Croon & Magendans is gespecialiseerd in overnames, financieringen en herstructureringen. De dienstverlening kenmerkt zich door Kwaliteit, Integriteit en Pragmatisme. Croon & Magendans maakt kwalitatief hoogstaande dienstverlening bereikbaar voor het mkb. |
|