Direct inloggen

Emailadres
Wachtwoord
Opslaan
twitter
Laden

Familiebedrijvenbarometer 2009

Het Centrum van het Familiebedrijf (CFB) voert elk jaar een nieuw nationaal onderzoek uit naar familiebedrijven: de Familiebedrijvenbarometer. De Familiebedrijvenbarometer is een jaarlijks terugkerend initiatief met telkens een ander thema.

De Familiebedrijvenbarometer 2009: Bedrijfsoverdracht buiten de familie: een goed alternatief?

Ondernemers die een familieoverdracht wensen, hebben vaak een groot vertrouwen in hun zoon of dochter. Ze zijn geneigd zich dusdanig op een familieopvolging te richten, dat andere overdrachtsopties uit beeld verdwijnen. Het CFB heeft samen met de ING en de BDO Adviesgroep Familiebedrijven onderzoek gedaan naar verschillende typen overdracht van MKB-bedrijven. Welk type overdracht geniet de voorkeur van de overdragers en waarop baseren zij deze keuze?

Veel ondernemers willen hun bedrijf graag aan hun zoon of dochter overdragen. Voor hen staat het belang van de volgende generatie voorop. Een overdracht buiten de familie komt pas in beeld, wanneer er binnen de familie geen geschikte opvolger beschikbaar is. In dat geval kan de ondernemer kiezen tussen een overname of een Management Buy Out. Volgens CFB-directeur Ilse Matser is deze keuze een belangenafweging tussen cashen en continuďteit voor de stakeholders van het bedrijf. Echter, de helft van de familieoverdragers staat niet open voor een buitenfamiliale overdracht. Met name de optie van Management Buy Out wordt vaak over het hoofd gezien.

Overdrager kan helpen financieren
De financiering van de overdracht is een belangrijk knelpunt, zeker bij overdrachten buiten de familie. Dit probleem wordt alleen maar groter wanneer externe financiers terughoudend zijn. Een oplossing hiervoor is dat de overdrager zelf financieel blijft participeren in het bedrijf. “Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 41% van de overdragers hiertoe bereid is. Financiële participatie zorgt niet alleen voor een soepele financiering, maar het kan ook de betrokkenheid van de overdrager en de gedeelde kennis tussen beide partijen stimuleren”, aldus Matser.

Crisis leidt tot uitstel overdracht
Eén op de vier respondenten die binnen drie jaar willen overdragen, geeft aan dat de recessie zorgt voor vertraging van de overdracht. Ondernemers stellen hun overdracht vooral uit omdat zij prioriteit willen geven aan de dagelijkse bedrijfsvoering en het behouden van klanten. De verwachting is daarom dat in de jaren na de recessie er een golf van overdrachten komt. Echter, weinig ondernemers weten precies wat hun bedrijf waard is. Dit geldt vooral voor de ondernemers die een overdracht buiten de familie wensen; slechts één op de vier zegt een goed beeld te hebben van de marktwaarde. Deze ‘blinde vlek’ heeft ook gevolgen voor het beeld van de ontwikkeling van de marktwaarde over het eerste half jaar van 2009. Hoewel de marktwaarde van bedrijven als gevolg van de recessie waarschijnlijk kleiner is, denken de meeste ondernemers dat dit bij hen niet het geval is. Zij baseren dit beeld vaak op eigen schattingen of puur op gevoel. De ondernemers die een waarderingsrapport hebben laten opstellen, geven vaker aan dat de waarde van hun onderneming is gedaald.

Rapport
U kunt een gratis exemplaar van het rapport "Bedrijfsoverdracht buiten de familie: Een goed alternatief?" Opvragen door een email te sturen naar info@cfb.nl
U kunt het rapport ook downloaden als pdf.

Stelling van de week

Overnames zijn makkelijker te financieren gezien het aanwezige kapitaal in de markt
Eens
Oneens
Plaats gratis uw zoekprofiel!
Bent u op zoek naar een bedrijf of wilt u juist uw bedrijf verkopen? Laat de Ondernemingsbeurs dan gratis voor u zoeken.

Handige sites