Ik sprak onlangs een ondernemer die al een tijd rondliep met het idee om een van zijn werkmaatschappijen te verkopen. Op aanraden van zijn accountant schakelde hij een professionele partij in om hem daarbij te begeleiden.
Bod van een potentiële koper Er volgt een uitgebreid gesprek over wie de ondernemer is, hoe hij zijn bedrijf heeft opgebouwd en wat zijn plannen voor de toekomst zijn. Daarna wordt het stappenplan toegelicht dat wij volgen bij de verkoop van een bedrijf. Vrij snel in dit stappenplan komt de ‘typering van de gewenste koper’ aan bod.
De verkoper, zo bleek toen, kon al een paar potentiële kopers noemen: een aantal concurrenten/collega's waarmee regelmatig wordt samengewerkt. Dat is natuurlijk een bijzonder prettige start van het verkoopproces. En passant meldde hij dat een van de potentiële kopers, vrijblijvend, de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaar heeft ontvangen. Op basis daarvan heeft hij zelfs een indicatie gegeven van wat hij voor de aandelen zou willen betalen. Omdat het genoemde bedrag veel te laag was, is men daar verder niet op doorgegaan.
Nog een werkmaatschappij Onze cliënt heeft nog een werkmaatschappij, die actief is in een andere markt. Beide bedrijven zijn op dezelfde locatie gevestigd. De werkmaatschappij die hij wil verkopen, draagt zowel de huisvestingskosten als een deel van de personeelskosten van het andere bedrijf. De balans en de winst- en verliesrekening zijn daardoor overduidelijk niet zuiver. Sterker nog: het bedrijf dat wij worden verzocht te verkopen, leidt hierdoor zelfs een klein verlies.
Aandelen opnieuw waarderen Nadat de balans en de winst- en verliesrekening zijn genormaliseerd en er een reële prognose voor de komende jaren is opgesteld, worden de aandelen gewaardeerd volgens de discounted cash flow methode. Daaruit blijkt dat, met een goed onderbouwde waardering, een veel hogere vraagprijs te rechtvaardigen was geweest. De potentiële koper had daar op basis van de jaarrekeningen geen zicht op. Dit komt vaak voor. De oorzaak is dat de toegevoegde waarde van het (tijdig) inschakelen van een professionele partij wordt onderschat. Vaak gaat men zelf alvast aan de slag om een deel van de kosten daarvan te besparen.
Eerste indruk is moeilijk te veranderen In de beschreven situatie heeft een van de belangrijkste potentiële kopers al een eerste indruk van het bedrijf al gekregen. Die indruk is echter gebaseerd op onzuivere informatie en verkeerde uitgangspunten. Het wordt nu heel moeilijk om dat te veranderen en een veel hoger bod van deze potentiële koper te ontvangen.
Schakel op tijd professionele partij in Het bovenstaande is te voorkomen door bij de verkoop van een bedrijf tijdig een professionele partij in te schakelen. Die bepaalt eerst op gedegen wijze de waarde van het bedrijf, dus vóórdat aan potentiële kopers informatie wordt verstrekt. Deze waardebepaling dient als basis voor de vraagprijs van het bedrijf. Vervolgens moet het informatiememorandum voor een goede eerste indruk van het bedrijf zorgen.
De kosten die voor een uitstekende eerste indruk gemaakt moeten worden, zijn achteraf maar een schijntje van wat het op kan leveren.
Meer columns lezen?
Gert Bloemendal is overname adviseur bij Alfa Fusies en Overnames B.V.
Alfa Fusies en Overnames is de corporate finance praktijk van Alfa Accountants en Adviseurs. Een landelijk werkende accountants- en adviesorganisatie met ruim 30 kantoren en 800 medewerkers. Alfa Fusies en Overnames is gespecialiseerd in aan- en verkoopbegeleiding en waardebepaling van ondernemingen. De dienstverlening van Alfa Fusies en Overnames omvat verder het bewaken van de juridische en fiscale randvoorwaarden tijdens het overnametraject. Daarnaast kan Alfa Fusies en Overnames u helpen bij het arrangeren van (overname)financieringen en het uitvoeren van een due diligence onderzoeken. Voor meer informatie kunt u onze website raadplegen. Heeft u vragen of opmerkingen over deze column dan kunt u contact opnemen met Gert Bloemendal op 088-2533202. |
|