Als een administratie niet op orde is, kan dat niet alleen veel geld, maar zelfs de deal kosten. Een ondernemer kwam daar op een pijnlijke manier achter toen hij zijn bedrijf wilde verkopen.
Een onverwacht hoog bod Een cliënt van mij leerde enige tijd geleden een harde les. Ik was bezig met de verkoop van zijn bedrijf, een relatief kleine dienstverlener in een nichemarkt, met zeer innovatieve, geavanceerde producten.
De eigenaar op leeftijd was - en is nog steeds - een wereldautoriteit op zijn gebied. Hij had, om zijn pensioenvoorziening op te bouwen, ruim 5 jaar eerder deze onderneming opgezet. Er was echter nog nooit winst gemaakt: innovatie had altijd meer aandacht gekregen dan kostenbeheersing.
Alle grote spelers toonden interesse om het bedrijf over te nemen, met name vanwege de kennis, de producten en de ontwikkelde sofware. Gezien deze grote belangstelling schreef ik met toestemming van de eigenaar een biedingsprocedure uit.
Na een drietal rondes kwam er een onverwacht hoge prijs van vele miljoenen euro's uit, ruim twee keer de omzet. De hoogste bieder won en begon, na ondertekening van de intentieovereenkomst, met een boekenonderzoek.
Boekenonderzoek Toen begon de ellende. Het duurde niet alleen lang voordat de cijfers boven tafel kwamen, ze sloten ook nog eens niet op elkaar aan, konden niet goed worden onderbouwd, enz. De ondernemer had nooit geïnvesteerd in een goed boekhoudpakket, maar ook niet in iemand met administratieve vaardigheden. De secretaresse hield de boekhouding een beetje bij, maar had niet de juiste kennis om dat goed te doen en werd niet gecontroleerd. De ingeschakelde accountant stond ook niet echt boven de materie: de door hem geproduceerde jaarrekening werd tot twee keer toe afgeschoten op basis van foutieve informatie.
Na diverse correctierondes werd het onderhanden werk en de omzet met een paar ton naar beneden bijgesteld en ging het verlies omhoog van bijna nul naar een paar ton euro's, het hoogste verlies ooit. Dat tastte de geloofwaardigheid aan van het door de ondernemer geproduceerde businessplan, waarop de biedprijs was gebaseerd.
De koper maakte dankbaar misbruik van deze administratieve wanprestatie en kwam met een compleet nieuw en natuurlijk veel lager bod. Na de nodige onderhandelingsrondes ging de deal niet door. Koper en verkoper namen gedesillusioneerd afscheid van elkaar. Later verkochten we de onderneming alsnog aan één van de andere gegadigden, zij het tegen een veel lagere prijs. De cijfers waren nu echter wel in orde, waardoor de koopsom niet meer werd bijgesteld. De hoofdprijs kreeg de ondernemer echter niet.
De les: zorg voor een goede administratie De ondernemer leerde een harde les: je kunt nog zo'n mooi bedrijf hebben, als je cijfers niet op orde zijn en je de controle over je bedrijf verliest en daarmee je geloofwaardigheid, dan kost dat heel veel geld. Zeker als je net je bedrijf aan het verkopen bent.
Een relatief geringe investering in een juiste, volledige en up-to-date administratie en management-informatiesysteem betaalt zich altijd terug.
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Diligence
Meer columns lezen?
Rob Beeren (1955) is één van de oprichters / partners van Diligence en in die hoedanigheid sinds 1998 werkzaam als begeleider van overnameprocessen in het midden- en kleinbedrijf. De Diligence intermediairs zoeken voor zowel verkopers als kopers van ondernemingen naar een passende wederpartij en begeleiden het gehele proces van waardebepaling, informatieuitwisseling, onderhandelingen, due diligence en juridische afronding van de transactie. Diligence - aangesloten bij de brancheorganisatie BOBB - heeft een tiental vestigingen door heel Nederland en werkt samen met enige buitenlandse bureaus. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Diligence op 023 5267782 of via info@diligence.nl
|
|