Een financieringsaanvraag wordt tegenwoordig veel strenger beoordeeld dan jaren terug. Dit is geen nieuws en eigenlijk ook wel terecht. Een bank heeft een bemiddelingsfunctie tussen vraag en aanbod van geld en is niet primair gericht op het nemen van grote risico’s. Aangezien tien jaar geleden het begrip ‘aandeelhouderswaarde’ bovenaan de agenda van bestuurders stond, werd het risicoprofiel vergroot om hogere rendementen te halen. De gevolgen hiervan kennen we ondertussen.
Hoe verder als u als ondernemer financiering nodig heeft? In de praktijk kom ik bedrijven tegen die als gevolg van de economische situatie de laatste jaren verlies hebben gedraaid. Men heeft moeten interen op het eigen vermogen en ziet de bodem in zicht komen. Als er onvoldoende zekerheden zijn, is het bij voorbaat al duidelijk dat de bank op de rem gaat staan. Dit is, hoe zuur ook, wel begrijpelijk. Banken zijn geen risicofinanciers, daarvoor zijn de marges te laag.
In een situatie zoals hierboven beschreven is het verstandig het huidige business model tegen het licht te houden. Dit kan met het Canvas Model. Hierin brengt u de 9 bouwstenen van uw bedrijf op één A4 in beeld. Het is dan raadzaam na te denken of het huidige businessmodel nog wel aansluit bij de huidige markt. Moet u bepaalde producten of diensten wellicht op een andere manier aanbieden? Wat is de ‘pijn’ van je huidige doelgroep. Sluit uw oplossing hierop aan? Als u het businessmodel scherp in beeld hebt, wordt het eenvoudiger een goed businessplan te maken wat het succes op een financieringsaanvraag verhoogt. Zonder een goede visie, uitgewerkt businessmodel en businessplan wordt het erg moeilijk om een financiering te krijgen. Risico-investeerders (investeerders die aandelen in het bedrijf nemen, of een achtergestelde lening) zijn nog veel moeilijker te overtuigen dan de kredietbeoordelaars van banken. Moraal van dit verhaal: bereid uw financieringsaanvraag goed voor.
Meer weten over het Canvas model? Lees het boek Business Model Generatie geschreven door Alexander Osterwalder & Yves Pigneur.
Meer columns lezen?
Peter Brenninkmeijer (Credion Zuid Kennemerland) is franchisenemer van het financieel adviesbureau Credion Nederland.
Credion is een landelijk werkende organisatie van onafhankelijke adviseurs voor zakelijke financieringen met meer dan 25 vestigingen. Credion is de eerste SCFE-gecertificeerde organisatie in Nederland, wat betekent dat klanten verzekerd zijn van een gedegen financieel advies. Credion zorgt voor een goede voorbereiding en voert ook de daadwerkelijke onderhandeling met de bank. Met als resultaat de beste condities en een optimale zakelijke financiering. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Credion op (023) 30 30 313 of via haarlem@credion.nl |
|