Direct inloggen

Emailadres
Wachtwoord
Opslaan
twitter
Laden

Valkuilen in het overnameproces

Val niet in een gat! Tijdens een overnametraject zijn er genoeg kansen om in een valkuil te stappen. Ik noem er slechts een paar.

Geen of onvoldoende informatie verzameling.
Essentieel: vooraf relevante en juiste – lees: geen irreële prognoses - bedrijfsinformatie verzamelen in een memorandum. Soms hoor ik de kreet ‘dat is helemaal niet nodig is, als er een koper is met een zak geld dan wil ik wel praten’.

In de praktijk werkt dit niet. Een koper wil vooraf een goed beeld hebben van de onderneming. Die zal niet maandagochtend met een geldcassette op de stoep staan en vragen wat het bedrijf moet kosten.

Haperend informatiesysteem
Zorg dat uw managementinformatiesysteem op orde is. Dit is van belang in het voortraject, voor de waardebepaling en een verkoopmemorandum.
Ook tijdens het proces bewijst een goed informatiesysteem zijn waarde. Een verkoopproces kan soms enkele maanden of jaren in beslag nemen. De kandidaat-koper zal aanvullende en recente informatie vragen. Het is dan zaak dat uw systeem de gevraagde informatie snel en accuraat kan leveren.

Ik herinner me een geval waar de verkoper in juni de voorlopige cijfers van het afgelopen jaar en een prognose voor het lopende boekjaar afgaf. Dat was de basis voor de waardebepaling. Na veel getrek en geduw kwam na 11 maanden de jaarrekening van de accountant van het afgelopen boekjaar. Het resultaat was 75% lager dan de voorlopige interne cijfers. De kandidaat-koper was niet geamuseerd.

Maak uzelf niet onmisbaar
U heeft als directeur de touwtjes goed in handen. Goed contact met de klanten, uw werknemers werken hard – u instrueert ze dagelijks! - en ze weten dat ze voor elk probleem bij u kunnen aankloppen. Er is een collectieve vakantie, als u weg bent kunnen er dan geen ongelukken gebeuren. Kortom, uw bedrijf is een goed geoliede machine.
Toch zal een kandidaat-koper twijfels hebben bij de beslissing om het bedrijf te kopen. Want als u als directeur na de overname vertrekt, blijven de klanten dan bestellen, wie verzorgt de offertes en wie stuurt de werknemers aan ?

Zorg dat de organisatie tot op zekere hoogte zelfsturend is. Want als het zeer onzeker is of de klanten blijven en er geen sturing is in de organisatie, dan koopt een kandidaat vooral onzekerheid.

Exclusiviteit
Een kandidaat-koper wil nog wel eens proberen om in een heel vroeg stadium exclusiviteit te verkrijgen. Ga hier niet zomaar in mee.
Ik herinner mij een zaak waar de kandidaat-koper zeer enthousiast was, we komen er zeker uit ! Hij gaf aan wel wat zaken te moeten uitzoeken, vroeg daar tijd voor en en dwong exclusiviteit af. Vervolgens bleef hij maar aanvullende informatie aanvragen en het duurde en duurde maar. Uiteindelijk bleek het na maanden op niets uit te lopen, sterker nog, de koper had geen eigen middelen. Al die tijd konden geen afspraken met andere partijen gemaakt worden, een aantal had om die reden afgehaakt.

Daar sta je dan, 7 maanden verder, veel kosten gemaakt en eigenlijk met lege handen.

Meer columns lezen?




Herman DismaHerman Disma is partner bij BusinessPartners BV.
BusinessPartners (opgericht in 2000) is een gekende corporate finance organisatie bestaande uit tien ervaren intermediairs die verspreid door geheel Nederland op de bedrijvenmarkt als adviseur opereren bij bedrijfsovernames.
BusinessPartners is lid van de BOBB, de Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars.

Voor vragen of opmerkingen over deze column kunt u contact opnemen met Ing. Herman Disma FA RAB, Register Adviseur Bedrijfsopvolging op telefoonnummer 088 - 32 59 000

Logo



Stelling van de week

Overnames zijn makkelijker te financieren gezien het aanwezige kapitaal in de markt
Eens
Oneens
Plaats gratis uw zoekprofiel!
Bent u op zoek naar een bedrijf of wilt u juist uw bedrijf verkopen? Laat de Ondernemingsbeurs dan gratis voor u zoeken.

Handige sites