Als een ondernemer zijn bedrijf wil verkopen in het kader van bedrijfsopvolging, wordt vaak de vraag gesteld hoe lang van tevoren met de voorbereidingen begonnen moet worden. Ik hoor termijnen tot wel 5 jaar noemen. Toch kom ik maar weinig ondernemers tegen die zo lang van tevoren beginnen met het verkoopklaar maken van het bedrijf.
Wat nog veel minder voorkomt, is dat een ondernemer - die besloten heeft zijn bedrijf te verkopen - zich laat overreden om toch eerst nog aantal zaken in orde te maken voor met de verkoop te beginnen. Het lijkt erop dat veel ondernemers er een enorme afkeer van hebben om zo lang van tevoren met hun afscheid bezig te zijn.
Aanpassingen in de fiscale structuur, saneren dubieuze debiteuren, opruimen oude voorraden, de onderneming onafhankelijker maken van de eigenaar. Slechts een paar voorbeelden van verbeteringen waarmee je tijdig aan de slag moet gaan om je bedrijf zo goed mogelijk te verkopen. Het zijn vrijwel allemaal zaken die invloed hebben op de uiteindelijke prijs die de ondernemer voor zijn bedrijf krijgt.
Een toenemend aantal ondernemers heeft lang voor het moment van afscheid al goed voor zichzelf gezorgd en al een flinke appel voor de dorst. Die denken wellicht “Ach, het is maar geld.” Dat is de categorie die het veel belangrijker vindt dat het bedrijf in zijn huidige vorm blijft bestaan, dat hun naam op de gevel blijft staan en het personeel aan het werk kan blijven. Als zij dat op die manier willen: prima. Wat mij betreft niets aan de hand.
Wat veel ernstiger gevolgen kan hebben is als de ondernemer zichzelf niet goed voorbereid op het naderende einde als werkzaam ondernemer. Nu geldt dat natuurlijk voor iedereen die met werken stopt, maar zeker voor ondernemers. Het verschil zit in het feit dat zij hun hele ondernemersleven lang vaak zoveel tijd aan hun bedrijf hebben besteed, dat er weinig vrije tijd overbleef. Dat betekent geen hobby’s, geen sport, geen lidmaatschap van verenigingen of welke andere vrijetijdsbesteding dan ook.
Mijn eerste vraag aan een potentiële verkopers is dan ook: “Wat gaat u op de eerste maandagochtend doen, nadat u definitief afscheid heeft genomen van uw bedrijf en u een volledig lege agenda heeft?” De ene keer zie ik twinkelende ogen en een brede grijns en krijg ik verhalen over het rondtrekken over de wereldzeeën met het zeilschip of over het kopen en opknappen van dat huis in Frankrijk of van een antieke auto. Over die mensen maak ik mij weinig zorgen.
Maar ik zie ook wel ondernemers die wit om de neus worden. Stamelen dat ze geen idee hebben. Die krijgen van mij het dringende advies om daarover na te gaan denken. Dit zijn de mensen die het verkoopproces enorm kunnen frustreren naarmate het einde in zicht komt. Het gebeurt dat ze gewoonweg niet komen opdagen bij de notaris op de dag van de overdracht.
En dan kunnen er spanningen ontstaan binnen het huwelijk omdat meneer zich ineens gaat bezig houden met het managen van zijn echtgenote. Zij heeft al die jaren alleen het huishouden gedaan en ineens gaat haar man kritische vragen stellen waarom ze de kamer niet van voor naar achteren stofzuigt in plaats van links naar rechts. En waarom kan dat niet op een andere dag en is het niet efficiënter om het wat minder vaak te doen? Daar wordt niemand gelukkig van. Eigenlijk moet iemand dan zijn leven opnieuw uitvinden en dat valt niet mee. Soms is daar zelfs hulp bij nodig.
Dit is niet het enige punt van de persoonlijke voorbereiding. Ik adviseer ook het besluit om te verkopen goed door te spreken met de levenspartner. Neem ook de tijd om nog een keer heel nadrukkelijk aan de kinderen te vragen of ze het bedrijf echt niet willen overnemen. Het geeft ook veel rust om een financial planner te raadplegen om goed inzicht te krijgen in de financiële behoefte en de middelen die daarvoor na de overdracht beschikbaar zijn. Dit zijn zaken die niet zoveel met geld te maken hebben, maar met levensgeluk. Dat is zoals we allemaal weten met geen geld te koop. Met de huidige levensverwachting heeft de verkopende ondernemer nog een groot aantal jaren voor de boeg, waarin het hem gegund is om volop te genieten van zijn welverdiende levensavond. Heeft hij zich niet goed op zijn nieuwe levensfase voorbereid, dan kan het zijn dat hij na de verkoop diep ongelukkig is en iedere dag een beetje dood gaat. Dat zou toch in en in triest zijn na een leven lang hard werken.
Meer columns lezen?
Harry Helwegen is algemeen directeur van Diligence Services BV De Diligence intermediairs zoeken voor zowel verkopers als kopers van ondernemingen naar een passende wederpartij en begeleiden het gehele proces van waardebepaling, informatieuitwisseling, onderhandelingen, due diligence en juridische afronding van de transactie. Diligence - aangesloten bij de brancheorganisatie BOBB - heeft een tiental vestigingen door heel Nederland en werkt samen met enige buitenlandse bureaus. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Diligence op 035 542 66 77 of via info@diligence.nl
|
|