Ondernemers netwerken steeds vaker online. Contacten leggen en onderhouden via LinkedIn, Facebook, Twitter en Hyves is populairder dan ‘regulier’ netwerken. Want het loont, zo blijkt uit onderzoek van De Zaak en ING Economisch Bureau.
De Zaak en ING Economisch Bureau onderzochten of, hoe en waarom ondernemers uit het mkb netwerken.
De uitkomst: - Vier op de vijf ondernemers netwerkt wel eens. Tweederde van hen netwerkt op de traditionele manier: bij een branchevereniging en tijdens congressen, workshops of seminars. - Een nog iets groter deel (71%) is actief op online netwerken. - 5% van de ondernemers is niet van plan te gaan netwerken. - Online netwerken is populairder dan 'regulier' netwerken, hoewel beide vormen tegelijkertijd worden ingezet.
Wat doen online netwerkers? Een kleine 60% van de ondernemers werkt regelmatig het eigen profiel bij, gaat actief op zoek naar nieuwe contacten en onderneemt andere initiatieven. Online netwerkers maken vooral gebruik van LinkedIn (91%). Facebook (40%), Twitter (34%) en Hyves (30%) volgen op ruime afstand.
Op pad voor kennis en nieuwe ideeën Kennis en nieuwe ideeën opdoen, contacten uitbreiden en extra omzet realiseren zijn de belangrijkste redenen om deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten.
Wat kost netwerken? Zowel in online als 'regulier' netwerken steken ondernemers gemiddeld twee uur per week. De jaarlijkse kosten voor online netwerken komen uit op ruim honderd euro per jaar. Deelnemen aan traditionele netwerkbijeenkomsten kost aanzienlijk meer: negenhonderd euro per jaar.
Wat levert het op? 60% van de ondernemers die op de traditionele manier netwerken, zegt dat hun omzet is verhoogd dankzij hun netwerkactiviteiten. Ze berekenen dit samen op 12,5% omzetstijging.
Ook voor online netwerkers is omzetstijging weggelegd. 20% van hen geeft aan dat de omzet met een kleine 9% is toegenomen.
Download de PDF van het onderzoek Wilt u het gehele onderzoek "Sociale media lonen: 9% meer omzet haalbaar door online netwerken" nalezen? Download de pdf hier » |
|