Het mindere economische klimaat blijft aanhouden. Er waren tekenen dat de economie er weer snel boven op zou komen, maar de spreekwoordelijke enkele zwaluw bracht de lente, niet de zomer. Een bevriende curator heeft het nóg drukker dan in 2009. Dat betekent echter niet dat alles uitzichtloos is.
Arnhem, mei 2010 - De lente is wel degelijk aangebroken en ook in de markt van overnames zien we nu in toenemende mate verkopers op de markt komen. Daarnaast heeft het opportunisme van een aantal kopers het hoogtepunt bereikt. Er zijn nog daadwerkelijk kopers die denken dat zij, zonder zelf één euro te investeren, een onderneming van een paar miljoen kunnen overnemen. Als argument wordt dan gebruikt dat de desbetreffende onderneming al lang te koop staat, dus zal de eigenaar wel blij zijn wanneer hij ervan verlost wordt. Sommigen zien zichzelf als de ridder op het witte paard waarop de te koop staande onderneming zit te wachten. De onderneming zal wel grote problemen hebben, hij staat immers te koop.
Ondernemingen staan inderdaad langer te koop. De verkoper is zich daarvan bewust. Dat betekent nog niet dat de verkoper “verlost” hoeft te worden van zijn onderneming. Ook is het correct dat er minder goodwill betaald wordt voor ondernemingen, maar dat is niet een synoniem voor gratis. Ik durf zelfs te stellen dat er voornamelijk gezonde ondernemingen te koop staan. Uitzonderingen daargelaten.
Indien een onderneming op rand van faillissement staat, dan is er niet meer voldoende tijd deze te verkopen. De ridder op het witte paard met lege zakken is dan zeker niet welkom. De ondernemer kent zijn onderneming beter dan die ridder en wordt meestal dan bijgestaan door een adviseur van “bijzonder beheer” van de bank. Sterker nog, een onderneming in slecht weer heeft vaak juist geld nodig en niet een goedbedoelende Don Quichote die wel even de boel komt redden.
In het walhalla van 2006 en 2007 was het, mits de koper een goed onderbouwd verhaal had, in uitzonderingsgevallen mogelijk om een heel groot deel van de financiering bij de bank te krijgen. In 2010, het jaar het realisme, moet een koper, naast een goed uitgewerkt businessplan, zeker 30% tot 40% van het benodigde kapitaal inbrengen. Dat kan geschieden door aan de verkoper een achtergestelde lening te vragen, een suikeroom die garant wil staan en een overwaarde in een, in waarde dalend, huis. Desalniettemin moet er toch echt harde cash op tafel komen.
Voor een gemiddelde financiering worden de volgende voorwaarden gesteld:
1. Er moet voldoende dekking zijn voor de bank, waardoor deze de zekerheid heeft dat, in geval van faillissement, de bank schadeloos wordt gesteld. Daar waar onvoldoende dekking is kan, onder bepaalde voorwaarden, gebruik worden gemaakt van een borgstelling van de overheid.
2. De cashflow moet ruimschoots voldoende zijn om, zelfs in het slechtste scenario, te kunnen voldoen aan de rente en aflossingsverplichtingen (rentedekking >3, solvabiliteit > 35%, cash cover > 1,3 en Debt/Ebitda< 4).
3. Bij faillissement moet de ondernemer echt pijn voelen.
Overigens, wilt u een model hebben om bovenstaande ratio’s te berekenen? Neem dan contact op met ondergetekende. Wij stellen deze modellen met plezier, voor eigen gebruik, beschikbaar.
Uiteraard zijn er mogelijkheden om een onderneming over te nemen zonder geld. Dat kan alleen wanneer de verkoper en de koper elkaar volledig vertrouwen. Zo zijn er diverse huurkoopconstructies en 'earn out' scenario’s te bedenken. Echter, dit zijn complexe oplossingen waarbij de koper en de verkoper nog voor meerdere jaren aan elkaar verbonden zijn.
Meer columns lezen?
Martijn Croon is mede-oprichter en partner bij het advieskantoor Croon & Magendans. Croon begeleidt ondernemers bij de verkoop of aankoop van ondernemingen. Daarnaast is hij onafhankelijk waardeerder van ondernemingen, actief lid van brancheorganisatie BOBB en geeft hij lezingen op het gebied van fusies en overnames. En last but not least: Martijn Croon is ook werkzaam als adviseur bij de Ondernemingsbeurs en de Zaak.
Croon & Magendans is gespecialiseerd in overnames, financieringen en herstructureringen. De dienstverlening kenmerkt zich door Kwaliteit, Integriteit en Pragmatisme. Croon & Magendans maakt kwalitatief hoogstaande dienstverlening bereikbaar voor het mkb. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met Martijn Croon via m.croon@croonmagendans.nl |
|