Het ondernemerschap spreekt velen tot de verbeelding. Een eigen bedrijf opzetten, of het overnemen van een bestaand bedrijf, wordt wel als de ultieme jongens- of meisjesdroom beschouwd. Een branche waarin de komende jaren volop kansen liggen om deze droom te verwezenlijken, is de vrijetijdsbranche.
’Volop kansen’ heeft alles te maken met een demografisch verschijnsel dat de komende jaren steeds grotere vormen zal aannemen: de vergrijzing.
De komende twintig jaar neemt het aantal 65-plussers in Nederland met twee miljoen toe. Mensen die in een klap een zee aan vrije tijd erbij krijgen en deze ook op een aangename manier willen doorbrengen. Daarnaast vergrijst ook de ondernemerspopulatie. Ook in de vrijetijdsbranche komt voor ondernemers het moment dat zij het stokje overdragen dichterbij.
Camping kopen? Een camping runnen lijkt op het eerste gezicht een goede stap om op deze ontwikkelingen in te spelen. ‘Aan het hoofd staan’ van een camping maakt gevoelens vrij die een centrale rol spelen bij wie ondernemer wil worden: ‘De vrijheid hebben om zelf de dienst uit te maken’. Als die vrijheid ook nog eens geassocieerd wordt met natuur, avontuur, vrije tijd en vakantie, wordt de gedachte om een camping te beginnen – of over te nemen – wel heel erg aantrekkelijk.
Is het ook een realistische gedachte? Hoe ‘vrij’ ben je als campinghouder om zelf de dienst uit te maken. OK, geen ‘echte’ baas die over je schouder meekijkt, maar zijn de campinggasten eigenlijk niet de baas? Een eigen bedrijf runnen is keihard werken. Gebouwen, installaties, bomen, gras en struiken. Het vraagt allemaal onderhoud. En: de voorgespiegelde dikbelegde boterham moet wel erg snel verdiend worden. Oh ja, laten we ook de onregelmatige werktijden niet vergeten en zet je privé-leven – zeker in het seizoen - ook maar even in de waakvlamstand.
Wie zich dit alles realiseert, kan er voor gaan en gaan kijken of er ergens een camping te koop is. Maar wees je dan wel bewust van de noodzaak van een gedegen voorbereiding. Juist daar schort het nog wel eens aan. Niet zelden wordt er impulsief gehandeld en verbrandt men schepen achter zich want ‘het gaat goed komen’.
Financiën: een verhaal apart Eerste aandachtpunt: de financiën. Dat is voor campings een verhaal apart. Er bestaat vaak onvoldoende inzicht in de (beperkte) externe financieringsmogelijkheden. Niet voor niets worden veel campings geleid met familiekapitaal. Het zijn voornamelijk de grotere campings, die deel uitmaken van een omvangrijk vermaakcentrum, (indoor/outdoor) die een beroep (kunnen) doen op externe financiers. De gemiddelde campingondernemer zal echter een substantieel aandeel aan eigen middelen moeten inbrengen.
Bedenk ook dat het leeuwendeel van de omzet behaald moet worden in een relatief korte tijd, ‘het seizoen’. Is dat voldoende om de exploitatie van de camping, de rente- en aflosverplichtingen en een redelijke ondernemersbeloning te kunnen realiseren? Hoeveel gasten zijn daarvoor nodig?
Het kan noodzakelijk zijn om buiten het seizoen op een andere manier – in loondienst! – het inkomen aan te vullen. Onderhoud, uitbreiding en verbetering zijn niet seizoensgebonden en gaan gewoon door.
Verder niet onbelangrijk: rondom campings bestaat een veelomvattende en ingewikkelde wet- en regelgeving die nogal eens wordt onderschat.
Waarom een camping? Elke ondernemer weet dat een solide ondernemersplan de basis vormt van een succesvolle start-up of overname. Bij het opstellen van dat plan moet ook worden onderzocht of de droom die iemand in zijn hoofd heeft zitten, ook haalbaar is. De eerste vraag die je aan jezelf moet stellen: waarom wil ik een camping beginnen?
Naast de vaste thema’s heeft het businessplan voor de camping specifieke marketingdoelen: • Wat maakt de camping in kwestie nou zo aantrekkelijk ? • Hoe onderscheidt de camping zich van de collega’s uit de omgeving ? • Richt de camping zich op bepaalde groepen ? • Wat is de positie van de huidige eigenaar ? • Wat zijn de trends in de vrijetijdsindustrie en welke kansen levert dat op voor de campingwereld ?
Vooral dat laatste punt is belangrijk. Er is het nodige gaande in de vrijetijdsindustrie. Senioren zijn weliswaar een groeisegment maar stellen ook hun eisen : luxe (“glamperen”), meer en kortere verblijven, de natuurbeleving neemt toe en boekingen verlopen steeds vaker via internet.
Advies aan (toekomstige) campinghouders: verdiep je in de – veranderende - wensen van de klant. Segmenteer en kies je doelgroep, maak dat kenbaar en richt je aanbod en organisatie daarop in. Wees onderscheidend in de markt en zorg voor voldoende eigen geld. En: ga uitvoerig te rade bij ondernemers die de stap eerder hebben gezet en ontdek wat je te wachten staat. Verhalen van lotgenoten zijn leerzaam - soms vermakelijk- en zeker ook inspirerend.
De auteur, Wout van der Goot (Wout van der Goot Trusted Advisory) is zelfstandig adviseur op het terrein van bedrijfsopvolging en –overdracht. Als gesprekspartner in vertrouwelijke sfeer laat hij ondernemers zien hoe zij zelf kunnen bijdragen aan het welslagen van de overdracht van hun onderneming in materieel opzicht maar ook zodanig dat ze er een goed gevoel aan overhouden.
|
Meer informatie : www.camping-overname-buitenland.nl
|